neděle 11. prosince 2016

Zeleninové příkrmy



Zeleninový příkrm patří mezi první nemléčné jídlo, které se do stravy kojence zavádí. Dle doporučení Světové zdravotnické organizace (WTO) se u kojených dětí začíná od ukončeného 6. měsíce - výjimečně se může začít i o pár dnů dříve, pokud má dítě abnormální zájem o jídlo a nejradši by snědlo i mámu :-) Nekojené děti začínají s příkrmem od ukončeného 4. měsíce.

Pro první dny se doporučuje jen pár lžiček (třeba 2-3 lžičky první 2-3 dny), aby se zjistilo, jak bude dítě reagovat, aby si zvyklo na něco nového a také proto, aby nebolelo bříško, protože do té doby to malé stvoření nepoznalo nic jiného, než mléko.

Doporučuje se začínat jednodruhovou zeleninou, a to vždy stejný druh 3 dny po sobě, odzkoušené druhy se můžou pak i míchat spolu.


Postup
1. Námi zvolenou zeleninu si očistíme, nakrájíme a omyjeme.
2. Možností vaření je několik. Můžeme připravit v parním hrnci - tak se zachová nejvíce vitamínu, protože je tato příprava nejšetrnější, nicméně ne každý jej má (i když je dobré jej pořídit a vařit v něm zdravě pro celou rodinu), proto lze využít i klasický pařáček na knedlíky, a tak připravit zeleninu na páře v pařáčku na knedlíky. Nebo také klasicky uvařit ve vodě.
3. Teď je již na každé mamince a dítěti, aby zkusili, co jim bude vyhovovat, jestli budou zeleninu mixovat nebo jen mačkat vidličkou, aby si dítě zvyklo na strukturovanou podobu jídla a později neodmítalo kousky.
4. Po rozmačkání/rozmixování přidáme pár kapek oleje.

A jak jsme začínali my?

1) Cuketa - vidíte ty tmavší kousky? Měla jsem mladou cuketu, tu nedlabu ani neloupu - starší cuketu, tu ano.

2) Dýně

3) Brokolice

4) Mrkev 


5) Dýně + brokolice + brambor

6) Mrkev + cuketa

7) Brambor + červená řepa





Pár rad... 
- jako další můžete vyzkoušet - zelený hrášek, fenykl, květák, batát, špenát, patizon, .. 
- po 3 týdnech zeleniny, můžete začít přidávat maso a další přílohy, viz další článek
- u brokolice a květáku, což jsou potencionálně nadýmavé potraviny, dávejte jen hlavičky a pořádně ukrajujte nožičky - právě ty jsou totiž nadýmavé
- potencionálně nadýmavé potraviny je také dobré míchat či vařit s fenyklem nebo troškou kmínu či saturejky
- u zeleného hrášku je dobré jej propasírovat, abyste se zbavili slupek - nadýmají.
- do příkrmu vždy přidávejte pár kapek kvalitního oleje (později lze použít i máslo) - to proto, že některé vitamíny jsou rozpustné pouze v tucích a také, že mozek potřebuje kvalitní tuky, aby se správně vyvíjel
- pokud dítě nechce jíst kousky - nenuťte a zkuste za pár dní znovu - dobrým tipem je také část příkrmu rozmačkat a doplnit a smíchat jej s rozmixovaným a den ode dne poměr mačkaného ku mixovanému zvyšovat
- dítě příkrm nechce? Nevadí, nenuťte, třeba ještě není ten správný čas, počkejte pár dní a zkuste znovu
- neřiďte se tabulkami a tím, kolik je doporučená denní dávka, vaše dítě je jedinečné a samo ví, jestli chce nebo nechce jíst (oni hlady určitě neumřou :-))


Žádné komentáře:

Okomentovat